Podwyższone stawki za prąd dla najemców w ramach najmu instytucjonalnego? Pytania do resortu klimatu i środowiska
- Sprzedawcy prądu stosują wyższą taryfę w rozliczeniach z właścicielami budynków wynajmującymi mieszkania w ramach najmu instytucjonalnego, choć faktycznymi odbiorcami są gospodarstwa domowe
- W efekcie najemca, zamiast stawki jak dla gospodarstw domowych, płaci ją podwyższoną
- Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich kieruje pytania w tej sprawie do Ministerstwa Klimatu i Środowiska
Do Rzecznika wpłynął wniosek dotyczący niewspółmiernych kosztów eksploatacji prądu, ponoszonych przez najemców w budynkach wynajmu instytucjonalnego.
Wnioskodawca wskazuje, że w obowiązującym stanie prawnym dochodzi do sytuacji, w której przedsiębiorstwa energetyczne stosują w rozliczeniach z najemcami lokali mieszkalnych taryfy prądu jak dla przedsiębiorców (C11) zamiast taryfy G, jak dla gospodarstw domowych. Dotyczy to sytuacji, gdy stroną umowy na dostawę energii jest właściciel budynku mieszkalnego, który następnie dokonuje rozdzielenia lub refakturowania opłat na mieszkańców lokali (gospodarstwa domowe) jako faktycznych odbiorców energii.
Problem ten dotyczy wynajmu instytucjonalnego lokali w budynkach zamieszkania zbiorowego, gdzie zawieranie umów z operatorem energii przez samych najemców lokalu jest utrudnione. Specyfika tego najmu polega na dużej rotacji najemców, co stwarza problemy organizacyjne zarówno po stronie właściciela, czy zarządcy budynku mieszkalnego, jak i operatora energii. Najemca może sam podpisać umowę i rozliczać się na podstawie taryfy G, ale wymaga to dużego wysiłku operacyjnego po obu stronach i może rodzić dodatkowe koszty, co może w praktyce zniechęcać obie strony do tej formy najmu.
Problemem jest też brak możliwości skorzystania przez wynajmujących z tarczy ochronnej na prąd, bo operatorzy energii wskazują, że w takim wypadku nie dochodzi do zużycia energii na potrzeby gospodarstw domowych. Takie stanowisko uzasadniają tym, że odbiorcą energii na podstawie umowy z przedsiębiorcą energetycznym jest właściciel czy zarządca budynku. Natomiast pomija się istotny fakt, że energia jest kierowana na potrzeby najemcy zużywającego ją w gospodarstwie domowym, co z kolei przemawia za słusznością zastosowania taryfy G.
Biuro RPO prosi Departament Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska o stanowisko co do zasadności stosowania w takich sytuacjach taryfy C11. Pyta też, czy planowane są zmiany w przepisach.
IV.7215.137.2023