Biuletyn Informacji Publicznej RPO

Rzecznik pyta ZUS o opóźnienia ws. rodzinnego kapitału opiekuńczego

Data:
  • Ludzie skarżą się na opóźnienia przy rozpoznawaniu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych wniosków o rodzinny kapitał opiekuńczy  
  • Ustawa przewiduje na to na dwumiesięczny termin 
  • Rzecznik Praw Obywatelskich pyta ZUS o przyczynę opóźnień

Rodzinny kapitał opiekuńczy przysługuje na dziecko w wieku od 12. do 35. miesiąca. Świadczenie wyniesie w sumie do 12 tys. zł na drugie i każde kolejne dziecko. Nie zależy to od dochodu rodziny.  

Do RPO trafiło ostatnio wiele skarg na opóźnienia przy rozpoznawaniu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych wniosków o świadczenie na podstawie ustawy z 17 listopada 2021 r. o rodzinnym kapitale opiekuńczym.

Przepis art. 32 ust. 1 ustawy określa dwumiesięczny maksymalny termin dla ZUS na rozpatrzenie wniosku, licząc od dnia jego złożenia. 

Większość skarg dotyczy wniosków złożonych na początku stycznia 2022 r. A skarżący nie otrzymywali żadnych informacji o nieprawidłowościach po złożeniu wniosku.

W jednej ze skarg obywatelka wskazała, że na infolinii ZUS dostała informację, że „ich terminy nie obowiązują, a czas mają tak czy inaczej wydłużony do końca marca, ale nie obiecują, że wnioski wszystkie zostaną rozpatrzone”.

O podanie przyczyny opóźnień w rozpatrywaniu wniosków zastępca RPO Stanisław Trociuk poprosił  Dorotę Bieniasz, członka zarządu ZUS, która nadzoruje pion świadczeń i orzecznictwa.

III.7064.138.2022

 

Załączniki:

Autor informacji: Łukasz Starzewski
Data publikacji:
Osoba udostępniająca: Łukasz Starzewski
Data:
Opis: Dochodzi odpowiedź ZUS
Operator: Łukasz Starzewski
Data:
Operator: Łukasz Starzewski