Działalność biura RPO
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich jest jednostką pomocniczą Rzecznika Praw Obywatelskich.
Zapewnia ono wykonywanie zadań Rzecznika określonych w ustawie z dnia 15 lipca 1987 roku o Rzeczniku Praw Obywatelskich.
Zadania i organizację Biura określa statut Biura Rzecznika Praw Obywatelskich.
Ogólne kierownictwo Biura sprawuje Rzecznik, który kieruje Biurem przy pomocy trzech Zastępców Rzecznika Praw Obywatelskich.
W Biurze działają ustanowieni przez Rzecznika Pełnomocnicy Terenowi w Gdańsku, Katowicach i Wrocławiu.
Pracownicy Biura działają z upoważnienia Rzecznika i w jego imieniu.
Funkcjonowanie Biura pod względem organizacyjnym i finansowym zapewnia Dyrektor Generalny. Reprezentuje on Biuro w sprawach cywilnoprawnych, majątkowych, budżetowych, administracyjnych oraz ze stosunku pracy.
W skład Biura wchodzi 17 statutowych jednostek organizacyjnych.
W sprawach wymagających kompleksowej współpracy jednostek organizacyjnych Biura i podmiotów zewnętrznych, Rzecznik może powoływać i odwoływać Głównych Koordynatorów.
W Biurze mogą działać Komisje Ekspertów oraz Rady Społeczne, których skład określa Rzecznik.