Dane osobowe obywatela trafiły z NFZ do placówki zdrowia, na którą się skarżył. Interwencja Rzecznika
- Obywatel poskarżył się Narodowemu Funduszowi Zdrowia na brak lekarza w placówce weekendowej pomocy medycznej
- NFZ odpowiedział mu, że skargę przekazano placówce, której dotyczyła, wraz z jego danymi osobowymi
- Ustalenie faktu obecności bądź absencji lekarza w placówce nie wymagało przekazania danych osoby skarżącej – podkreśla Rzecznik Praw Obywatelskich
Zastępca RPO Stanisław Trociuk pisze w tej sprawie do prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia Filipa Nowaka.
Do Biura RPO wpłynął wniosek obywatela, który złożył skargę do Narodowego Funduszu Zdrowia w związku z brakiem lekarza w placówce weekendowej pomocy medycznej. Dostał odpowiedź NFZ, że skargę przekazano placówce, której dotyczyła skarga, wraz z jego danymi osobowymi.
Mimo, że organem właściwym dla ochrony danych osobowych jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, RPO prosi prezesa NFZ Filipa Nowaka o informacje co do sposobu rozpatrywania skarg i wniosków, zwłaszcza w zakresie ochrony danych osobowych autorów skarg. Chodzi zarówno o centralę NFZ, jak i oddziały wojewódzkie.
W zgłoszonej do RPO sprawie ustalenie faktu obecności bądź absencji lekarza w placówce nie wymagało przekazania danych osoby skarżącej.
Z informacji na stronie internetowej NFZ wynika jedynie zakres przedmiotowy możliwych wniosków i skarg oraz wymagania formalne, jakie skarga musi spełniać.
VII.501.174.2022