Biuletyn Informacji Publicznej RPO

Umożliwić klientom z zagranicy zarządzanie swymi danymi w bankach w Polsce. RPO do Związku Banków Polskich

Data:
  • Biuro RPO otrzymuje skargi od osób z zagranicy, które mają problemy z obsługą kont bankowych w Polsce
  • Na odległość nie można m.in. zmienić danych udostępnionych bankowi w celu weryfikacji właściciela rachunku bankowego
  • Osobista wizyta w banku w tym celu nie zawsze jest możliwa – wskazuje dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego BRPO Piotr Mierzejewski
  • Dyrektor pisze w tej sprawie do przewodniczącego Komisji Etyki Bankowej przy Związku Banków Polskich Jacka Bartkiewicza

Klienci kontaktujący się z bankiem drogą elektroniczną są informowani, że zmian można dokonać jedynie osobiście w placówce banku. Nie dla wszystkich klientów jest to możliwe – choćby ze względu na odległość, stan zdrowia, czy obowiązki zawodowe.

Banki są przy tym nieustępliwe. Dyrektor przywołuje w piśmie sprawę klienta, któremu nie udało się rozwiązać tego problemu mimo zaangażowania konsula RP.

O ile rygorystyczne warunki wprowadzania zmian w danych klienta mają go chronić przed utratą kontroli nad kontem, o tyle konieczność osobistego załatwiania tych spraw stawia w trudnej sytuacji klientów mieszkających za granicą. 

Dlatego dyrektor prosi o rozważenie stworzenia mechanizmów umożliwiających dokonywanie tych czynności bez wizyty w banku. 

V.7224.141.2023

Załączniki:

Autor informacji: Maciej Kuczyński
Data publikacji:
Osoba udostępniająca: Maciej Kuczyński