Umożliwić klientom z zagranicy zarządzanie swymi danymi w bankach w Polsce. RPO do Związku Banków Polskich
- Biuro RPO otrzymuje skargi od osób z zagranicy, które mają problemy z obsługą kont bankowych w Polsce
- Na odległość nie można m.in. zmienić danych udostępnionych bankowi w celu weryfikacji właściciela rachunku bankowego
- Osobista wizyta w banku w tym celu nie zawsze jest możliwa – wskazuje dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego BRPO Piotr Mierzejewski
- Dyrektor pisze w tej sprawie do przewodniczącego Komisji Etyki Bankowej przy Związku Banków Polskich Jacka Bartkiewicza
Klienci kontaktujący się z bankiem drogą elektroniczną są informowani, że zmian można dokonać jedynie osobiście w placówce banku. Nie dla wszystkich klientów jest to możliwe – choćby ze względu na odległość, stan zdrowia, czy obowiązki zawodowe.
Banki są przy tym nieustępliwe. Dyrektor przywołuje w piśmie sprawę klienta, któremu nie udało się rozwiązać tego problemu mimo zaangażowania konsula RP.
O ile rygorystyczne warunki wprowadzania zmian w danych klienta mają go chronić przed utratą kontroli nad kontem, o tyle konieczność osobistego załatwiania tych spraw stawia w trudnej sytuacji klientów mieszkających za granicą.
Dlatego dyrektor prosi o rozważenie stworzenia mechanizmów umożliwiających dokonywanie tych czynności bez wizyty w banku.
V.7224.141.2023