Otwórzmy się na los drugiego człowieka. W kampanie Państwo bez tortur zaangażowali się kapelani Ewangelickiego Duszpasterstwa Więziennego
W chrześcijańskim kraju aż 41% badanych uważa, że stosowanie tortur może być uzasadnione w szczególnych przypadkach! Problemowi wykorzystywania tortur przez instytucje państwowe powinno poświęcać się więcej miejsca w przestrzeni publicznej - napisał w Zwiastunie Ewangelickim ks. Ryszard Pieron. - Z tego m.in. powodu głównym założeniem kampanii Państwo bez tortur jest pogłębienie świadomości społecznej na temat tego, czym są tortury i kto może stać się ich ofiarą. Z doświadczenia KMPT wynika bowiem, że najczęściej ofiarami tortur są osoby o niewielkiej świadomości społecznej, bardzo często niepełnoletnie, ale także osoby z niepełnosprawnościami.
Kampania chce uczulić społeczeństwo na konieczności wprowadzenia w Polsce regulacji prawnych stanowiących skuteczne gwarancje ochrony przed torturami. Ma również uświadomić osoby przebywające w miejscach odosobnienia oraz ich bliskich, czym są tortury i jak na nie reagować. Osoby bliskie często jako pierwsze mają szansę otrzymać informację od zatrzymanego, że został potraktowany w niewłaściwy sposób, a następnie zgłosić tę sprawę organom ścigania.
Kampania skierowana jest do wszystkich, których serca są otwarte na los drugiego człowieka. Tylko podejmując wspólne działania możemy wpłynąć na zmianę społecznego podejścia do problemu zadawania bólu i tortur w miejscach, w których tego w ogóle byśmy się nie spodziewali. Jezusowy nakaz miłości, który rozumiemy także jako nakaz opieki i troski o drugiego człowieka, zobowiązuje każdego wierzącego chrześcijanina, aby nie był obojętny. Ubiczowany i pokaleczony, a w konsekwencji ukrzyżowany Chrystus, jest obrazem tego, co drugiemu człowiekowi może zrobić i do czego może się posunąć państwowy lub religijny funkcjonariusz, panujący emocjonalnie i fizycznie nad drugim człowiekiem, który staje się jego ofiarą. Naszym ewangelickim obowiązkiem jest włączenie się do kampanii i jak najszersze propagowanie jej treści.
Pełen tekst (w zalączeniu) ukazał się w numerze 12 "Zwiastuna Ewangelickiego" z dnia 30 czerwca 2019 r.