Spotkanie zespołu roboczego ds. kampanii społecznej na rzecz języka mówienia o starości.
Data:
Dyskusja miała charakter burzy mózgów, w trakcie której każdy z uczestników zgłaszał swoje pomysły i opinie.
Najważniejsze wnioski z dyskusji:
Cele kampanii:
- edukacja – przedstawienie społeczeństwu prawdziwego obrazu starości;
- kształtowanie postaw – oddziaływanie emocjonalne;
- rzecznictwo – skłonienie decydentów do podjęcia działań.
Kampania powinna przybrać charakter pozytywny.
Kto będzie adresatem kampanii:
- politycy i decydenci;
- dziennikarze – jako kształtujący opinię społeczną; eksperci od komunikowania o starości, być może również spotkania warsztatowe z udziałem specjalistów od języka polskiego – wyzwanie: w jaki sposób ten element kampanii mógłby być atrakcyjny dla dziennikarzy;
- ogół społeczeństwa, różne pokolenia, młodzież.
Płaszczyzny mówienia o starości:
- starzenie się ludności – konsekwencje mówienia o katastrofie demograficznej;
- stosunek do ludzi starych – relacje międzypokoleniowe;
- stosunek do starości jako fazy życia – przygotowanie do starości.
Przekaz kampanii:
- rewaloryzacja starości: starość różnorodna, aktywna, stary człowiek jako człowiek posiadający wiedzę, doświadczenie i emocjonalne zdolności, które pojawiają się wraz z wiekiem;
- stary człowiek posiadający różnorodne umiejętności, zaradny;
- stary człowiek w kontekście działań międzypokoleniowych – rodzinnych i poza rodzinnych;
- przedstawienie wartości, które płyną ze współpracy, wzajemnego słuchania się osób z różnych pokoleń;
- piękno starości. Prawdziwy jej obraz. Starszy człowiek jako partner a nie konkurent w życiu społecznym. Starość w kontekście całego życia – coś się traci, coś się zyskuje.
Spodziewane rezultaty:
- proponowanym efektem kampanii mogłoby być wzmocnienie mechanizmu konsultacji społecznych;
- wykreowanie mody na kontakty międzypokoleniowe.
Potrzeby i zjawiska, na które kampania mogłaby odpowiadać:
- w często występującym współczesnym modelu rodziny, w którym dziadkowie żyją w oddaleniu od wnuków, brak naturalnych ścieżek oswajania się ze starością i jej uwarunkowaniami;
- niechęć osób starszych – zwłaszcza w dużych miastach – do utożsamiania się z pojęciem senior;
- starość jest zjawiskiem wstydliwym;
- powszechne ukierunkowanie osób starszych na działania wewnątrzpokoleniowe. Niechęć do działań wolontaryjnych;
- przesadny kult młodości;
- styl życia warunkuje wygląd i wizerunek;
- zanikanie życia podwórkowego, potrzeba odnalezienia wspólnej naturalnej przestrzeni spotkań osób z różnych pokoleń;
- osamotnienie i narażenie na stany depresyjne w grupie osób starszych;
- różnice między starością na wsi i starością w mieście. Inne przestrzenie, które mogą być wspólne;
- brak kompetencji społecznych w zakresie radzenia sobie z potrzebami związanymi z podeszłym wiekiem;
- brak naturalnych ścieżek uczenia się dzieci i młodzieży wyrażania szacunku dla osób starszych, np. ustępowania miejsca w środkach transportu;
- największą grupą odbiorców różnego rodzaju mediów (w tym prasy regionalnej) są osoby starsze, natomiast brak odzwierciedlenia w mediach spraw związanych z potrzebami osób starszych. Potrzeba uświadomienia wydawcom, kto jest ich głównym odbiorcą.
W ramach przygotowania kampanii zaproponowano uruchomienie drobnych form pozyskiwania materiału do kampanii:
- warsztatów z dziennikarzami, jako ekspertami od opinii publicznej, w celu uzyskania ich opinii nt. skutecznego komunikowania o starości;
- zaproszenie organizacji młodzieżowych i zapytanie o ich język mówienia o starości, środki przekazu właściwego dla młodego pokolenia etc.;
- współpraca z grupą TROP przy tych spotkaniach.
Sposoby prowadzenia kampanii:
- kampania jako wielopłaszczyznowy zbiór różnych działań. Od spotkań z dziennikarzami, poprzez spoty reklamowe aż do programów edukacyjnych o wychowaniu do starości;
- działanie powinno być długofalowe;
- pozyskanie ambasadorów – twarzy kampanii, np. aktorów, osoby które późno osiągnęły sukces;
- przetłumaczenie zaleceń zawartych w publikacji „Strategie działania w starzejącym się społeczeństwie. Tezy i rekomendacje” na język przystępny dla przeciętnego odbiorcy;
- konkurs dla nauczycieli na najlepszą lekcję o przygotowaniu do starości;
- śniadanie dla dziennikarzy. Warsztaty. W celu uzyskania ich opinii nt. skutecznego komunikowania o starości.
Termin następnego posiedzenia zespołu roboczego ustalono na 18 marca 2013.
Data:
Operator: Agnieszka Jędrzejczyk