Sąd Najwyższy uwzględnił skargę kasacyjną RPO w sprawie dyskryminacji ze względu na wiek i niepełnosprawność
Sąd Najwyższy w dniu 17 września 2014 r. uwzględnił skargę kasacyjną Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie starszej osoby (81 lat), której nie udostępniono toalety w banku, którego była klientem i polecono skorzystanie z toalety publicznej lub toalety w pobliskiej restauracji. Pracownica banku, zwracając się do poszkodowanego w drwiący sposób, uniemożliwiła higieniczne załatwienie potrzeby fizjologicznej i doprowadziła do konieczności upokarzającego pieszego udania się do miejsca zamieszkania w zabrudzonej i wydzielającej nieprzyjemny zapach odzieży. Wyrokiem Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 6 marca 2012 r. (sygn. akt C 815/10), bank został zobowiązany do przeproszenia poszkodowanego, wypłaty zadośćuczynienia oraz udostępnienia toalety klientom banku. Sąd Apelacyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 23 stycznia 2013 r. (sygn. akt VI Ca 961/12) zmienił wyrok sądu I instancji w ten sposób, że w zakresie żądania udostępnienia toalety klientom banku powództwo oddalił, ponieważ w jego ocenie powód nie może występować w imieniu innych podmiotów (klientów pozwanego) oraz że zdarzenie to miało charakter incydentalny i brak jest realnej i uzasadnionej obawy powtórzenia się go w przyszłości. Rzecznik nie zgodził się ze stanowiskiem Sądu Apelacyjnego i złożył w tej sprawie skargę kasacyjną, podnosząc, że udostępnienie toalety jest środkiem zmierzającym do usunięcia stwierdzonego przez sąd naruszenia godności powoda oraz że uzasadniona jest obawa naruszenia dóbr osobistych powoda w przyszłości, ponieważ powód jest nadal klientem tego banku (RPO-667268- I/12/MO). Sąd Najwyższy uchylił wyrok Sądu Apelacyjnego i zmienił wyrok Sądu Okręgowego w ten sposób, że zobowiązał bank do udostępnienia toalety klientowi na przyszłość.