RPO wziął udział w Letniej Szkole Wiedzy o Społeczeństwie
„Oblicza współczesnego patriotyzmu – kształtowanie postaw obywatelskich” to hasło Szkoły Letniej Wiedzy o Społeczeństwie, w której wziął udział rzecznik praw obywatelskich dr Adam Bodnar. Projekt został zorganizowany przez Instytut Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego i Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Wzięło w nim udział blisko pięćdziesięciu nauczycieli wiedzy o społeczeństwie i historii.
- Obywatela do debaty publicznej i życia w demokracji należy odpowiednio przygotować. To przygotowanie powinno rozpocząć się jak najwcześniej. Państwo pełnicie szczególną rolę w tym procesie - mówiła prodziekan Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych dr Justyna Godlewska-Szyrkowa. Dr hab. Tomasz Słomka podkreślał, że Rzecznik Praw Obywatelskich jest niezwykle ważną instytucją w demokratycznym państwie prawa, która ma istotny wpływ na kształtowanie debaty publicznej.
Tematem wystąpienia dr. Adama Bodnara była rola RPO w systemie politycznym państwa. Rzecznik przypomniał genezę powstania polskiego ombudsmana. Wskazywał, że duży wpływ na to, że RPO nie stał się instytucją fasadową, miała prof. Ewa Łętowska, która jako pierwsza sprawowała tę funkcję. Zaznaczył, że autorytet osoby, która stoi na czele urzędu oddziałuje na to, jak Rzecznik Praw Obywatelskich jest odbierany przez obywateli i inne instytucje państwowe.
Dr Bodnar porównywał też uprawnienia polskiego ombudsmana do europejskich odpowiedników RPO. Podkreślał, że państwa, szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej, tworząc swoje systemy ochrony prawnej wzorowały się na polskich rozwiązaniach dotyczących RPO.
Rzecznik mówił też o relacjach jakie zachodzą pomiędzy RPO a parlamentem, czy Trybunałem Konstytucyjnym. Podkreślił, że niezwykle ważne jest zachowanie niezależności instytucji, które mają strzec obywateli. – Cóż nam po prawach, jeśli obywatele nie będą mogli ich dochodzić, bo nie będzie niezależnych instytucji, które będą stały na straży tych praw? – wskazywał dr Adam Bodnar.
Uczestnicy Letniej Szkoły WOS dopytywali m.in. o to, jak uczyć młodych ludzi o demokracji, jednocześnie nie angażując się w spory polityczne. Rzecznik zachęcał nauczycieli, by pokazywali swoim uczniom praktyczny wymiar praw człowieka m.in. zwracali uwagę na relacje obywateli z Policją, czy na kwestie mowy nienawiści w interencie.