"RPO alarmuje: Łamanie praw lekarzy skutkuje łamaniem praw pacjenta", Menedżer Zdrowia
- Problem polskiego pacjenta to brak świadomości swoich praw. Z kolei lekarz nie jest odpowiednio przygotowywany do tego jak ma z chorym rozmawiać - mówi „Menedżerowi Zdrowia” dr Sylwia Spurek, zastępczyni Rzecznika Praw Obywatelskich.
- Musimy zwrócić uwagę na przygotowanie przyszłych lekarzy i edukowanie obecnych lekarzy. Powinniśmy przekonywać ich do tego, że prawa pacjenta to bardzo istotny element ich pracy. To nie jest tylko kwestia wykonania rzetelnego świadczenia zdrowotnego, ale wykonania go w sposób godny, nienaruszający intymności pacjenta w oparciu o pełną informację. Dochodzą do nas niestety sygnały bardzo drastyczne - kiedy to kobiecie po kilkunastu godzinach porodu podsunięto do podpisu oświadczenie o darowiźnie na rzecz szpitala zapewniającej jej znieczulenie zewnątrzoponowe. Do takich sytuacji dochodzić nie może.
Dr Sylwia Spurek w rozmowie przyznaje, że lekarz przepracowany, sfrustrowany, który nie zostanie odpowiednio przygotowany w toku swoich studiów i dalszego kształcenia, jeżeli nie ma zapewnionych podstawowych praw pracowniczych nie może być obarczany wyłączną odpowiedzialnością za brak realizacji praw pacjenta.
- Naszym zadaniem jest dotarcie do środowiska lekarskiego i uświadomienie im roli Rzecznika Praw Obywatelskich w zwalczaniu problemów na linii pracownik-pracodawca. Sytuacja jest niepokojąca. Ostatnia sprawa z anestezjolożką, która zmarła po wielu godzinach pracy w szpitalu, bardzo nas zaniepokoiła i dlatego z urzędu podjęliśmy działania. Czas pracy lekarzy to bardzo istotna kwestia dla naszej instytucji – przyznaje dr Spurek.