Prawo kontaktu dziecka z rodzicem, który nie zamieszkuje razem
Propozycja badania, która nie została zrealizowana
Temat:
Dyskryminowanie dzieci, których rodzice rozstali się przez ograniczanie prawa dzieci do kontaktu z rodzicem z którym dziecko nie mieszka.
Do dyskryminacji dochodzi w sytuacji rozwodu czy rozejścia się rodziców przez sądy rodzinne i instytucje państwowe (w tym Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania), placówki medyczne placówki oświatowe.
Cel badawczy:
Celem badania jest uzyskanie rzeczywistego obrazu łamania prawa dzieci do obojga rodziców (po ich rozstaniu się) oraz skutków ponoszonych przez dzieci, ograniczenia im kontaktu z jednym z rodziców, z którym dziecko nie mieszka:
- Ustalenie liczby placówek medycznych, szkół i przedszkoli, które zabroniły kontaktu rodzicom (w ilu przypadkach, ojcom i w ilu matkom) z dzieckiem na terenie tych placówek, w wyniku stanowiska przekazanego przez Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania.
- Ustalenie liczby placówek medycznych, szkól i przedszkoli, które odmówiły udzielenia rodzicom (w ilu przypadkach, ojcom i w ilu matkom) informacji dotyczącej ich dzieci przebywających na terenie tych placówek,
- Ustalenie wykładni wyroków i postanowień sądowych w zakresie kontaktów dzieci z obojgiem rodziców, pod kątem stwierdzenia czy określone wyrokiem kontakty należy traktować jako bezwzględne minimum, czy też poza ustalonymi terminami obowiązuje bezwzględny zakaz kontaktów rodzica z dzieckiem,
- Analiza stanowisk w tym zakresie instytucji rządowych MS, RPD, RPO, PRdRT
- Analiza wyroków sądowych w zakresie powierzania władzy rodzicielskiej obojgu rodzicom, z ustalaniem opieki równoważnej-wspólnej-naprzemiennej przez SO, ale z uwzględnieniem cofnięcia tej pieczy równoważnej przez SR (po upływie 1 roku, 2 lat) z ustaleniem komu (matce, ojcu) ograniczono-zawieszono-odebrano władzę rodzicielską i na czyj wniosek. Należy uwzględnić w ilu przypadkach ograniczonie-zawieszennie-odebranie praw nastąpiło na skutek rażących zaniedbań rodzica, a w ilu ograniczenie władzy rodzicielskiej nastąpiło na skutek braku porozumienia, lub konfliktu miedzy rodzicami oraz czy sąd opiekuńczy zgodnie z art. 100 k.r.i.o udzielił pomocy rodzicom?
- Ustalenie w ilu przypadkach sąd nie uwzględnił rozsądnych życzeń dziecka odnośnie jego miejsca zamieszkania z ojcem, lub z matką.
- Analiza opinii sporządzonych przez RODK, oraz biegłych sądowych wydanych na zlecenie sądów rodzinnych, pod kątem (stereotypowych) sugestii powierzenia pieczy matce przy jednoczesnym ustaleniu porównywalnych predyspozycji wychowawczych obojga rodziców.
- Pozyskanie badań i opinii dotyczących oceny skutków stosowania opieki zrównoważonej (naprzemiennej) w innych krajach i w Polsce.
- Ustalenie liczby samobójstw dzieci oraz chorób psychicznych (depresji) dzieci, wywołanych decyzją o rozdzieleniu z jednym lub z obojgiem rodziców.
Badanie dotyczące dyskryminowania dzieci w przedszkolach i szkołach, oraz w placówkach służby zdrowia, a zwłaszcza w szpitalach, przez naruszenie prawa dzieci do obojga rodziców, przez:
- uniemożliwienie dzieciom kontaktu z obojgiem rodziców w tych placówkach, gdy rodzice żyją w rozłączeniu, gdy matka uczyni zastrzeżenie,
- odmowę udzielenia obojgu rodzicom (żyjących w rozłączeniu) informacji dotyczących istotnych spraw dziecka do których należą wyniki edukacji i informacja o zdrowiu dziecka.
Uzasadnienie zgłoszenia badania:
Przeprowadzenie badań, pozwoli na uzyskanie rzetelnego obrazu łamania prawa dzieci do obojga rodziców, po ich rozejściu się. Pozwoli uzmysłowić władzom skalę problemu, a co za tym idzie podjęcie działań dla przeciwdziałania dyskryminacji dzieci, w kierunku:
- przyspieszenia prac nad zmianą prawa rodzinnego, w celu wyeliminowania przepisów sprzyjających dyskryminowaniu jednego z rodziców
- skutecznej walki ze stereotypami. W sytuacji rozejścia się rodziców (separacja, rozwód, rozstanie) - promowanie zrównoważonej opieki wspólnej obojga rodziców nad dzieckiem, jako najlepszego sposobu zabezpieczenia prawa dzieci do kontaktów z obojgiem rodziców.(opieka wspólna-naprzemienna-równoważna)
- podjęcie działań dla obrony rodziny - należy opracować skuteczną kontrolę i nadzór instytucji oraz osób powołanych do pomocy rodzinie w wyżej wymienionych sytuacjach.
Stowarzyszenie Forum Matek przeciw Dyskryminacji Ojców
Redakcja: BRPO