Minister Rozwoju i Finansów o identyfikacji głosowej podatników dzwoniących na Krajową Informację Podatkową
W czerwcu 2017 r. Rzecznik Praw Obywatelskich, kontynuując sprawę rozpoczętą w 2015 r., zwrócił się do Wiceprezesa Rady Ministrów - Ministra Rozwoju i Finansów z prośbą o aktualne informacje na temat planowanego jeszcze w 2015 r. wprowadzenia identyfikacji głosowej wszystkich podatników dzwoniących na Krajową Informację Podatkową. Podstawą wszczęcia sprawy w 2015 r. były wątpliwości co do podstawy prawnej uruchomienia takiego systemu. Należy bowiem przypomnieć, że podstawa prawna do wprowadzenia tego typu rozwiązań, nie kwestionując jednocześnie ich praktycznego znaczenia, musi znaleźć się w przepisach ustawy. Rzecznik w swoim piśmie wskazał również na konieczność uwzględnienia w tym zakresie przepisów rozporządzenia ogólnego o ochronie danych osobowych (rozporządzenie UE 2016/679), które będzie stosowane bezpośrednio od 25 maja 2018 r.
W odpowiedzi przesłanej do RPO z 7 lipca 2017 r. Minister Rozwoju i Finansów poinformował, że System Informacji Telefonicznej w biurach Krajowej Informacji Podatkowej został uruchomiony 5 sierpnia 2015 r. Umożliwiło to poprawienie jakości obsługi obywateli za pośrednictwem infolinii, dzięki skróceniu czasu oczekiwania na połączenie z konsultantem. Przy uruchomieniu Systemu wykorzystano również nowoczesne łącza telekomunikacyjne, pozwalające na obsługę większej ilości rozmów jednocześnie. Usługa biometrii głosowej, która była przedmiotem wątpliwości zarówno RPO, jak i GIODO, nie została jednak dotychczas uruchomiona. Minister zapewnił, że będzie to możliwe dopiero po dokonaniu wszechstronnej analizy prawnej. Jednocześnie jednak wskazał, że możliwość wdrożenia podobnego rozwiązania jest analizowana obecnie w odniesieniu do identyfikacji osób dzwoniących na infolinię Krajowej Informacji Skarbowej.