Koronawirus. Lekarze zamknięci w szpitalu wraz z chorymi pacjentami. Interwencja RPO
- Według mediów w szpitalu w Bytomiu zamknięto niezabezpieczonych lekarzy i pielęgniarki na jednym oddziale z pacjentami chorymi na koronawirusa - co nazwano kwarantanną
- Personelowi kazano pracować przez siedem dni bez przerwy; przez pierwsze dni miano im nie zapewniać posiłków
- Efektem miało być nie tylko samo narażenie, ale także i zakażenie koronowirusem pacjentów i członków personelu
- RPO pyta o całą sprawę dyrektora szpitala
Sprawę opisał Onet.pl 3 kwietnia 2020 r. w artykule pt. „Koronawirus. Jak dyrektor zamknął medyków na szpitalnym oddziale i wmówił im, że to kwarantanna”.
Wynika z niego, że Dyrekcja Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego nr 4 w Bytomiu, miała z rozmysłem zamknąć niezabezpieczonych lekarzy i pielęgniarki na jednym oddziale z pacjentami chorymi na koronawirusa. Według artykułu osobom tym kazano pracować przez siedem dni bez przerwy. Przez pierwsze dni szpital miał nie zapewnić im posiłków. Działania te zostały określone mianem kwarantanny. Miało również dojść do narażenia i zakażenia koronowirusem pacjentów i członków personelu szpitala.
Rzecznik Praw Obywatelskich poprosił dr. Jerzego Pieniążka, dyrektora naczelnego szpitala, o wyjaśnienia, zwłaszcza co do następujących kwestii:
1. czy i kiedy były zgłaszane przez personel pierwsze informacje o objawach zapalenia płuc wśród pacjentów?
2. kiedy dyrekcji szpitala została wydana i doręczona decyzja sanepidu w Bytomiu, kiedy zostali z nią zapoznani pracownicy (personel szpitala), a w szczególności w jaki sposób i kiedy poinformowano ich o konieczności odbycia kwarantanny?
3. przez jaki czas i ilu członków personelu pozostawało na Oddziale Ortopedii? Kto, kiedy i w jakiej formie poinformował członków personelu o tym obowiązku oraz czasie jego trwania?
4. jak rozumieć zwrot dyrektora, że „szpital dysponuje środkami ochrony osobistej personelu”? Czy personel szpitala (również pomocniczy) od początku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemiologicznego COVID-19 został w nie kompletnie wyposażony (maski, rękawice, kombinezony itp.), czy też nastąpiło to dopiero po potwierdzeniu zakażenia wirusem COVID-19 pacjenta ortopedii i zaopatrzono w nie tylko osoby przebywające na tym oddziale? W jaki sposób środki te były wydawane personelowi i czy odbywało się to na bieżąco w miarę zgłaszanych potrzeb?
5. w jakiej formie przekazywano pracownikom szpitala bieżące (aktualne) informacje o stwierdzonym zakażeniu u tego pacjenta i ew. kolejnych zarażeniach?
6. co robili pracownicy w czasie kwarantanny na oddziale, skoro według dyrektora nie świadczyli pracy w czasie tygodnia spędzonego na oddziale ortopedii?
7. w jaki sposób został rozliczony czas pracy osób zajmujących się pacjentami na oddziale ortopedii i czy były to te same, czy też inne osoby niż przebywające tam przymusowo w związku z objęciem ich kwarantanną? Jeśli były to inne osoby, to kiedy rozpoczęły pracę na oddziale ortopedii i przejęły obowiązki członków personelu objętych kwarantanną?
8. jeśli pracownicy byli objęci kwarantanną na oddziale, to czy odbywali ją w odseparowaniu od pacjentów i innych pracowników z zachowaniem minimalnych odległości i innych warunków określonych przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii?
9. po jakim czasie od nakazu pozostania na oddziale szpital zapewnił posiłki personelowi i czy miała miejsce sytuacja, że posiłki były dostarczane pod drzwi oddziału przez miejscową restaurację i mieszkańców Bytomia?
10. w kontekście informacji o zarządzeniu aby pracownicy stawili się 27 marca na godzinę 12.00 w celu pobrania próbek do badań na obecność koronawirusa, proszę o wyjaśnienie w jakiej formie ogłoszono badania, czy dotarły do wszystkich pracowników, czy odbywały się one w różnych porach i pomieszczeniach z zachowaniem zasad ochrony sanitarnej i odpowiednich odległości i ograniczeń ilości osób przebywających w jednym pomieszczeniu?
11. czy po 27 marca zostały pobrane próbki do testów od kolejnych pracowników szpitala i w jaki sposób zostało to zorganizowane? Czy zostali nimi objęci również wszyscy pracownicy techniczni/administracyjni?
12. czy wszystkie decyzje dyrektora dotyczące zamykania (zawieszania) pracy oddziałów szpitala i warunków kwarantanny miały formę pisemną i jak byli o nich informowani pracownicy?
13. czy prawdą jest, że doszło do opisanego w reportażu zniszczenia pierwotnie pobranych od pracowników szpitala próbek 27 marca 2020?
14. czy podczas pobierania próbek do badań zostały spełnione wymogi i zachowane procedury wymagane przez podmiot przeprowadzający testy na obecność koronawirusa, w tym wykluczenie osób podejrzanych o zainfekowanie wirusem COVID-19?
15. jaki podmiot pokrył koszty tych testów?
16. proszę wskazać, według stanu na10 kwietnia 2020 r., u ilu pacjentów i członków personelu szpitala potwierdzono zakażenie wirusem COVID-19? W jakim są stanie? Ilu nadal jest objętych kwarantanną i w jakiej formie ja odbywają?
17. czy po 31 marca 2020 r. stwierdzono nowe przypadki zakażeń COVID-19 bądź objęto kwarantanną nowe osoby z personelu?
18. jaki czas minął od pobrania próbki do badań pacjenta Oddziału Ortopedii., którego następnie potwierdzono zakażenie koronawirusem, do jego przewiezienia na oddział zakaźny? Czy jeszcze przed pobraniem materiału do badania, przy podejrzeniu zakażenia, był on izolowany od pacjentów i personelu?
19. czy w związku z opisaną sytuacją, doszło na terenie szpitala do interwencji policji?
BPK.7012.1.2020