RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH Warszawa, IId‘(\Z(If

Adam Bodnar

V11.505.8.2019.ST
Pan Witold Kotodziejski

Przewodniczacy Krajowej Rady

Radiofonii i Telewizji

Rada Jezyka Polskiego dziatajagc na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7
pazdziernika 1999 r. o jezyku polskim (Dz. U. z 1999 r. Nr 90, poz. 999 ze zm.))
przedstawita Sejmowi ,,Sprawozdanie o stanie ochrony jezyka polskiego za lata 2016-2017”
(druk sejmowy nr 3324). Celem tego sprawozdania byto zbadanie, czy emitowane przez
nadawce publicznego, w tym przypadku Telewizje Polskg S. A. tzw. paski informacyjne
dotyczace najwazniejszych wydarzen politycznych lat 2016-2017 byty zgodne z art. 3 ust. 1
pkt 1 ustawy o jezyku polskim. Chodzito wiec o zbadanie czy Telewizja Polska S. A.
w zakresie objetym badaniem stwarza warunki do wilasciwego rozwoju jezyka jako
narzedzia miedzyludzkiej komunikacji. W Swietle wynikow tego badania ,,zdecydowana
wiekszo$¢ paskow emitowanych w «Wiadomosciach» TVP S. A., zapowiadajgcych

materiaty o najwazniejszych wydarzeniach politycznych lat 2016-17 w Polsce, zostata

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich Tel. centr. (+48 22) 55 17 700
al. Solidarnosci 77 Infolinia obywatelska 800 676 676
00-090 Warszawa biurorzecznika@brpo.gov.pl

www.rpo.gov.pl


mailto:biurorzecznika@brpo.gov.pl
http://www.rpo.gov.pl

skonstruowana najprawdopodobniej z my$lag o wptywaniu na opinie odbiorcy komunikatu,

a nie z myslg o dostarczeniu mu obiektywnego powiadomienia o danym zdarzeniu.”

Wedtug Rady Jezyka Polskiego praktyka polegajgca na dostarczaniu spoteczenstwu
nierzetelnego, nieobiektywnego przekazu, w ktérym trudno odrézni¢ informacje od
komentarza, sprawia, ze nalezy uzna¢, iz osoby odpowiedzialne za tre$¢ paskéw
emitowanych w ,,Wiadomosciach” TVP1 mogty nie wypetni¢ obowigzku natozonego przez

ustawodawce, a polegajacego na dostarczaniu obywatelom rzetelnej informacji.

W zakresie objetym badaniem - jak stwierdza Rada Jezyka Polskiego - jezyk polski
nie jest traktowany jako dobro spoteczne, lecz jako instrument w walce politycznej stuzacy
jednemu z podmiotow politycznych w celu kreacji wasnej wizji Swiata i narzucania jej
obywatelom. Rada wskazuje, ze ,,w wielu tekstach analizowanych paskéw realizowane sa
nieetyczne zabiegi jezykowe, takie jak etykietowanie, stygmatyzacja, stereotypizacja,
korzystane dla nadawcy operacje na znaczeniu stow, ich nacechowaniu lub ich ksztatcie

modalnym.”

Tre$¢ sprawozdania Rady Jezyka Polskiego wskazuje na to, ze w zbadanym obszarze
telewizja publiczna dziata z naruszeniem art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r.
0 radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2019 r. poz. 361). Przepis ten stanowi, ze publiczna
telewizja realizuje misje publiczng oferujac catemu spoteczenstwu i poszczegdlnym jego
czeSciom programy cechujagce sie  pluralizmem, bezstronnoScia  wywazeniem
1niezalezno$cig. Ze sprawozdania - jak juz wskazano powyzej - w sposob jednoznaczny
wynika, ze w zbadanym zakresie telewizja oferuje spoteczenstwu przekaz nierzetelny

I nieobiektywny.



Powyzsze ustalenia Rady Jezyka Polskiego oznaczajg takze, ze w zakresie objetym
badaniem dziennikarze telewizji publicznej nie realizujg cigzacego na nich zadania
opisanego w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U.
z 2018 r. poz. 1914 ze zm.) polegajacego na stuzbie spoteczenstwu i panstwu. W ramach
tego zadania dziennikarz ma obowigzek dziatania zgodnie z etyka zawodowag i zasadami
wspotzycia spotecznego, w granicach okre$lonych przepisami prawa. Dziennikarz ma wiec
obowigzek zachowaé szczegdlng starannos$c¢ i rzetelno$¢ przy zbieraniu i wykorzystaniu
materiatdbw prasowych (art. 12 ust. 1 pkt 1 Prawa prasowego). Jednak, jesli - tak jak
twierdzi Rada Jezyka Polskiego w swoim sprawozdaniu - dziennikarze w zakresie objetym
badaniem, dostarczajg spoteczenstwu przekaz nieobiektywny i nierzetelny, to naruszaja

obowigzki wynikajgce ze wskazanych przepiséw Prawa prasowego.

Doda¢ do tego trzeba, ze telewizja publiczna jest finansowana m. in. z dochoddéw
z daniny publicznej jaka jest optata abonamentowa. Optate te pobiera sie (art. 1 ustawy z
dnia 21 kwietnia 2005 r. o optatach abonamentowych- Dz. U. z 2014r. poz. 1204 ze zm.) w
celu realizacji misji publicznej, o ktérej mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o radiofonii i
telewizji. Optata ta powinna wiec stuzy¢ zapewnieniu oferty programowej cechujgcej sie
pluralizmem, bezstronnoscig wywazeniem i niezalezno$cig Sprawozdanie Rady Jezyka
Polskiego zdaje sie wskazywac, ze danina publiczna jest jednak wykorzystywana

niezgodnie ze swoim przeznaczeniem.

W zwigzku z powyzszym, majac na uwadze, ze zgodnie z art. 213 ust. 1 Konstytucji
RP Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stoi na strazy wolnoSci stowa, prawa do informacji
oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji (a 6w interes publiczny z pewnos$cig

obejmuje przekazywanie przez publiczng telewizje spoteczenstwu programow cechujgcych



sie pluralizmem, bezstronno$cig, wywazeniem i niezaleznos$cig), dziatajagc na podstawie
art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U.
z 2018 r. poz. 2179) zwracam sie do Pana Przewodniczgcego o ustosunkowanie sie do
sprawozdania Rady Jezyka Polskiego w kontekScie powotanych powyzej obowigzkdw

ustawowych telewizji publicznej ijej dziennikarzy.



